top of page

המחזה המוזיקלי "סווינג" של תיאטרון חיפה – מקורי, מסקרן ומהנה

המחזה המוזיקלי "סווינג" שכתבה וביימה צביה הוברמן מציע לקהל סוג של אסקפיזם מהתקופה בה אנו נמצאים לתקופה סוערת לא פחות. ימי המנדט הבריטי בארץ.

העלילה מתרחשת בשנת 1942, במועדון ה"ריץ" בתל אביב ומתמקדת בנשים אשר רוקדות במועדון ומתפרנסות מבידור. העולם במלחמה, השמועות על השמדת יהודי אירופה ע"י הנאצים מתחילות להגיע ואילו ב"ריץ" ממשיכים לבלות ולחגוג.

אל המועדון מגיע קהל מגוון, קצינים בריטים, ערבים עשירים ויהודים שהצליחו להימלט מאירופה. מופעי הבידור ב"ריץ" לקוחים היישר מסרטי הקולנוע של התקופה ומספקים רגעים של שפיות ותקווה אל מול החשש שהנאצים יצליחו לכבוש גם את פלשתינה.

הנשים העובדות ב"ריץ" חוות אהבות אסורות, בגידות, שקרים, אכזבות, גזענות ואלימות והקהל נסחף אל עולם זוהר אך מתעתע. כל זאת, בשילוב להיטי התקופה מתוך סרטי הקולנוע המצליחים של אז, תפאורה נהדרת, תלבושות מותאמות ומשחק מצוין וקיבלנו מחזה מסוגנן, מרתק שמצליח להביא אלינו פיסת היסטוריה תל אביבית פחות מוכרת.


אהבתי את עיצוב התפאורה המדויק של טליה אוטולנגי שמכניס מיד לאווירת התקופה והתלבושות שעיצבה שירה וייז ססגוניות, מרהיבות ויפהפיות ויש להן חלק לא קטן מההנאה שחשתי.

מיי פיינגולד המגלמת את הזמרת הראשית של המועדון מצוינת. היא לא רק זמרת מעולה אלא גם שחקנית משכנעת וקל מאד להתאהב בה. עמית קפון המשחק במחזה צעיר ערבי המשחק רקדנית במועדון מרשים ביותר וכך גם דנה מיינרט המשחקת צעירה הנבגדת ע"י בעלה ומתאהבת בגרמני טמפלרי החשוד כנאצי.

עוד משתתפים: דניאל סטיופין, תום גרציאני, אלה רוזנצוויג, גבריאל דמידוב, שמעון חאבא, עופרי סלומון, אלונה טננבאום ואבישי מרידור כולם מרשימים ומשחקים היטב.


המוזיקה במחזה חשובה לא פחות ואפילו יותר ואמיר לקנר המנהל המוזיקלי של "סווינג" בחר להציב על הבמה תזמורת חיה בת 5 נגנים שמביאים את סגנון ורוח התקופה ואת מקצבי הסווינג והג'אז, תוך בחירה מוצלחת של השירים המככבים במחזה.

הנגנים: פסנתר וניצוח: נדב רובינשטיין/אורי ויינשטוק. קונטרבס: דניאל ספיר/אלון עזיזי. תופים: טל רונן. סקסופון וקלרינט: עופר שפירא. חצוצרה: ארז הדר

 

ומה אומרים על המחזה הכותבת והיוצרת, מנכ"לית תיאטרון חיפה, המנהל האמנותי והמנהל המוזיקלי?

צביה הוברמן כותבת ובמאית המחזה: "אני אוהבת לגלות את הסיפורים הקטנים והמפתיעים שמרכיבים את הסיפור הגדול של ההיסטוריה הישראלית.

ב"סווינג" רציתי להביא את השנים של טרום הקמת המדינה לא רק כתקופה של מאבק בבריטים, פלמ"ח ומחתרות , אלא כשנים בהן פרחה תרבות עירונית -בורגנית עם מקומות בילוי תוססים שבהם מגישים מלצרים לבושים בפראק ופפיון, ותזמורת מנגנת את מיטב הלהיטים מסרטי הקולנוע האמריקאיים. 

המחזה מציג את התקופה הזאת מזווית מפתיעה של נשים המופיעות ערב ערב  בפני חיילים זרים שמציפים את הארץ, ומתעקשות להמשיך להופיע, לנהל חיים נורמליים, לשמור על הפרנסה ואף להתאהב, גם כשמתחילות להגיע ידיעות נוראות על מה שמתרחש באירופה וגם כשבארץ אירוע רודף אירוע. מבחינה זו, המחזה שהתחלתי לעבוד עליו מזמן, הפך להיות מאד אקטואלי אחרי אירועי השביעי באוקטובר."

 

ניצה בן צבי מנכ"לית תיאטרון חיפה: "אני מלאת גאווה ביוצרת והבמאית צביה הוברמן על המחקר המעמיק והחשוב שערכה אודות האתגרים ההישרדותיים של נשים בהיסטוריה הישראלית שלנו. מתוכו, רקמה ביד אמן מחזה מוזיקלי מקורי, שהנרטיב בו הוא תקופתי, אולם בו זמנית הוא הכי עכשווי ורלוונטי שיש. זהו תהליך מורכב, נועז וראוי להערכה רבה. תיאטרון חיפה הוא ללא ספק חוד החנית בכל הנוגע לעידוד יצירה ישראלית מקורית בתחום המחזמר, עם "סוניה" שעלה לאחרונה וכעת גם עם סווינג."

 

משה נאור המנהל האמנותי של תיאטרון חיפה: 

הפקה מוזיקלית מקורית, הכי ישראלית שיש, עם שירים שהם ב-DNA של כל מי שאוהב מוסיקה. עוד הפקה ישראלית מקורית נולדה תיאטרון חיפה והיא כבר משמיעה קולות של הצלחה... אין יותר מרגש מזה. אני גאה לקחת חלק ביצירה הזו עם צביה הוברמן, הבמאית והמחזאית המוכשרת, איתה יש לי קשר ארוך שנים בתיאטרון.

״סווינג״ הוא סיפור מהעבר שלנו כאן בארץ, שמתכתב עם ההווה באופן הכי עמוק שאפשר לתאר".

 

אמיר לקנר, המנהל המוזיקלי: "ב"סווינג" צללתי לעולם מוזיקלי שהוא הבסיס של כל המוזיקה הפופולרית. השירים של התקופה של גרשווין, ארווין ברלין, הם נקודת המוצא לכל שירי המיוזקל שנכתבו אחרי. בחרנו ללהק תזמורת אותנטית על הבמה, ללא מחשב והקלטות, שינגנו בסגנון וברוח התקופה את מקצבי הסווינג והג'אז. האתגר היה לשלב את השירים בתוך המחזה, למצוא את הדרך לשלב את הקלאסיקות האלה בסיפור ולהעצים אותו דרכן. כל שיר נבחר בקפידה, כמו נובע מהעלילה."

 

ממליצה בחום ללכת לצפות ובטוחה שתיהנו לא פחות ממני.

 

 

מחזה ובימוי: צביה הוברמן

ניהול מוזיקלי: אמיר לקנר

עיצוב תפאורה: טליה אוטולנגי

כוראוגרפיה: מיכל שי

עיצוב תאורה: קרן גרנק

עיצוב תלבושות: שירה ווייז

עיצוב ותפעול סאונד: אלעד דדון

ע.במאית: קובי זיסלין

 

 

קישור לרכישת כרטיסים: 





bottom of page